Uw business sturen op basis van cijfers

5 tips om boetes te voorkomen bij aangifte intracommunautaire transacties

Bij het leveren van goederen of diensten aan bedrijven aan andere EU-landen hoeft u geen BTW in rekening te brengen mits u aan enkele administratieve verplichtingen voldoet. Zo dient u periodiek aangifte te doen van deze transacties waarbij u de btw nummers van uw afnemers vermeldt en de waarde van deze transacties aangeeft per btw nummer.  Hieronder volgen enkele tips om te voorkomen dat u een incorrecte aangifte indient en hiermee een boete riskeert.

Tip 1: Controleer het BTW nummer van uw klant

Het is raadzaam om de BTW nummers van uw klanten te controleren op geldigheid. U bent immers verantwoordelijk voor  het indienen voor een juiste aangifte. Op de site van de Europese commissie kunt u de BTW nummers verifiëren, zie onderstaande link:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do?selectedLanguage=EN

U kunt ook een bestand met btw nummers aanbieden ter verificatie, indien u meerdere nummers tegelijk wilt controleren.

Tip 2: Vraag het juiste BTW nummer van uw Duitse klant

Indien u Duitse klanten heeft, houdt er dan rekening mee dat Duitse bedrijven twee verschillende BTW nummers heeft, een nationaal nummer en een nummer voor internationale transacties. U dient het laatste nummer te gebruiken voor uw aangifte. Dit nummer dient te beginnen met “DE”. In de praktijk gaat dit vaak mis en wordt abusievelijk het andere nummer ingevuld.

Tip 3: Controleer altijd het bedrag van uw aangifte en uw ICP opgaaf

U dient het bedrag aan intracommunautaire leveringen te vermelden in rubriek 3b van uw belastingaangifte. Controleer altijd of het bedrag van deze rubriek overeenkomt met het totaalbedrag van de opgaaf ICP. Als u per kwartaal BTW-aangifte doet, dient u derhalve de drie afzonderlijke ICP maandopgaves bij elkaar te tellen.

Tip 4: Zorg dat u de transactie in het juiste tijdvak aangeeft

U dient de transactie in het juiste tijdvak aan te geven. Indien u onverhoopt een transactie “vergeet” is het raadzaam om een suppletie aangifte in te dienen. Zorg er in dat geval voor dat u ook een gecorrigeerde ICP opgaaf indient.

Tip 5: Check de ontvangstbevestiging

Check altijd dat u een ontvangstbevestiging ontvangt nadat u de opgaaf ICP heeft ingestuurd. Het komt nogal eens voor dat door een storing de opgaaf niet bij de belastingdienst binnenkomt. Indien u geen ontvangstbevestiging heeft kunt u niet aantonen dat u aan uw verplichtingen heeft voldaan.

Terug naar overzicht

Tijdelijke noodregeling voor zelfstandige ondernemers bekend gemaakt

Geschreven op 28 Mrt 2020

Het kabinet heeft de tijdelijke noodregeling voor zelfstandige ondernemers (Tozo) vrijdag 27 maart 2020 bekend gemaakt.

Lees verder

Ondernemers getroffen sectoren coronavirus kunnen tegemoetkoming aanvragen

Geschreven op 28 Mrt 2020

Vrijdag 27 maart 2020 is de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren Covid-19 (TOGS) geopend. Bedrijven ontvangen een eenmalige tegemoetkoming van 4.000 euro om met name hun vaste lasten te kunnen betalen.

Lees verder