Bij het leveren van goederen of diensten aan bedrijven aan andere EU-landen hoeft u geen BTW in rekening te brengen mits u aan enkele administratieve verplichtingen voldoet. Zo dient u periodiek aangifte te doen van deze transacties waarbij u de btw nummers van uw afnemers vermeldt en de waarde van deze transacties aangeeft per btw nummer. Hieronder volgen enkele tips om te voorkomen dat u een incorrecte aangifte indient en hiermee een boete riskeert.
Tip 1: Controleer het BTW nummer van uw klant
Het is raadzaam om de BTW nummers van uw klanten te controleren op geldigheid. U bent immers verantwoordelijk voor het indienen voor een juiste aangifte. Op de site van de Europese commissie kunt u de BTW nummers verifiëren, zie onderstaande link:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do?selectedLanguage=EN
U kunt ook een bestand met btw nummers aanbieden ter verificatie, indien u meerdere nummers tegelijk wilt controleren.
Tip 2: Vraag het juiste BTW nummer van uw Duitse klant
Indien u Duitse klanten heeft, houdt er dan rekening mee dat Duitse bedrijven twee verschillende BTW nummers heeft, een nationaal nummer en een nummer voor internationale transacties. U dient het laatste nummer te gebruiken voor uw aangifte. Dit nummer dient te beginnen met “DE”. In de praktijk gaat dit vaak mis en wordt abusievelijk het andere nummer ingevuld.
Tip 3: Controleer altijd het bedrag van uw aangifte en uw ICP opgaaf
U dient het bedrag aan intracommunautaire leveringen te vermelden in rubriek 3b van uw belastingaangifte. Controleer altijd of het bedrag van deze rubriek overeenkomt met het totaalbedrag van de opgaaf ICP. Als u per kwartaal BTW-aangifte doet, dient u derhalve de drie afzonderlijke ICP maandopgaves bij elkaar te tellen.
Tip 4: Zorg dat u de transactie in het juiste tijdvak aangeeft
U dient de transactie in het juiste tijdvak aan te geven. Indien u onverhoopt een transactie “vergeet” is het raadzaam om een suppletie aangifte in te dienen. Zorg er in dat geval voor dat u ook een gecorrigeerde ICP opgaaf indient.
Tip 5: Check de ontvangstbevestiging
Check altijd dat u een ontvangstbevestiging ontvangt nadat u de opgaaf ICP heeft ingestuurd. Het komt nogal eens voor dat door een storing de opgaaf niet bij de belastingdienst binnenkomt. Indien u geen ontvangstbevestiging heeft kunt u niet aantonen dat u aan uw verplichtingen heeft voldaan.
Terug naar overzichtGeschreven op 26 Nov 2024
De Tweede Kamer heeft op 14 november 2024 de volgende moties aangenomen die zijn ingediend bij de behandeling van het pakket Belastingplan 2025.
Lees verderGeschreven op 19 Nov 2024
Het nieuwe financieringsstelsel kinderopvang moet eenvoudiger zijn dan het huidige stelsel en de betaalbaarheid van kinderopvang voor ouders verbeteren. Deze doelen staan in de hoofdlijnenbrief ‘Nieuw financieringsstelsel kinderopvang: aan de slag!’ die door staatssecretaris Nobel van Participatie en Integratie naar de Tweede Kamer is gestuurd. De hoofdlijnenbrief dient als beleidsmatige basis voor het wetstraject.
Lees verder