Uw business sturen op basis van cijfers

Administratie bewaren?

De administratie van een onderneming moet zeven jaar worden bewaard. Dit jaar kunt u dus de administratie over 2008, en alle voorgaande jaren, weg doen. Er is echter een uitzondering: in verband met de herzieningstermijn van de aftrek voorbelasting voor onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, moet u de gegevens van aangekochte onroerende zaken tien jaar bewaren.

Gegevens van werknemers dienen te worden bewaard zolang de werknemers in dienst zijn. Kopie identiteitsbewijs en loonbelastingverklaringen zullen na einde dienstverband nog vijf jaar bewaard moeten worden. Andere gegevens in de salarisadministratie zult u ook zeven jaar moeten bewaren.

Maar wat moet er bewaard worden? In ieder geval de basisgegevens. Daarbij moet u denken aan het grootboek, de debiteuren-en crediteurenadministratie, de voorraadadministratie, de in- en verkoopadministratie en de loonadministratie. Om fysieke opslagruimte te beperken, mag u alle gegevens ook digitaal opslaan. Dit moet wel inzichtelijk zijn bij een eventuele controle. Zorg dan uiteraard wel voor een goede back-up.

Terug naar overzicht

MOBILITEIT IN 2025

Geschreven op 23 Jan 2025

In deze blog kijken we vooruit naar de mobiliteit in 2025, van autobelastingen tot de fiets van de zaak.

Lees verder

FINANCIEEL NIEUWS

Geschreven op 20 Jan 2025

In deze blog wordt je meegenomen door het financiƫle nieuws over 2025. Wil je hier meer van weten wat dit voor u zou kunnen betekenen? Lees dan onze blog.

Lees verder