Uw business sturen op basis van cijfers

Administratie bewaren?

De administratie van een onderneming moet zeven jaar worden bewaard. Dit jaar kunt u dus de administratie over 2008, en alle voorgaande jaren, weg doen. Er is echter een uitzondering: in verband met de herzieningstermijn van de aftrek voorbelasting voor onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, moet u de gegevens van aangekochte onroerende zaken tien jaar bewaren.

Gegevens van werknemers dienen te worden bewaard zolang de werknemers in dienst zijn. Kopie identiteitsbewijs en loonbelastingverklaringen zullen na einde dienstverband nog vijf jaar bewaard moeten worden. Andere gegevens in de salarisadministratie zult u ook zeven jaar moeten bewaren.

Maar wat moet er bewaard worden? In ieder geval de basisgegevens. Daarbij moet u denken aan het grootboek, de debiteuren-en crediteurenadministratie, de voorraadadministratie, de in- en verkoopadministratie en de loonadministratie. Om fysieke opslagruimte te beperken, mag u alle gegevens ook digitaal opslaan. Dit moet wel inzichtelijk zijn bij een eventuele controle. Zorg dan uiteraard wel voor een goede back-up.

Terug naar overzicht

Tijdelijke noodregeling voor zelfstandige ondernemers bekend gemaakt

Geschreven op 28 Mrt 2020

Het kabinet heeft de tijdelijke noodregeling voor zelfstandige ondernemers (Tozo) vrijdag 27 maart 2020 bekend gemaakt.

Lees verder

Ondernemers getroffen sectoren coronavirus kunnen tegemoetkoming aanvragen

Geschreven op 28 Mrt 2020

Vrijdag 27 maart 2020 is de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren Covid-19 (TOGS) geopend. Bedrijven ontvangen een eenmalige tegemoetkoming van 4.000 euro om met name hun vaste lasten te kunnen betalen.

Lees verder